Vermoeidheid

Vermoeidheid is het gevolgd van een training. Je lichaam is na een zware training uitgeput. Na een periode van herstel, is het lichaam beter geworden en kan je deze verbetering verzilveren door weer een training te doen. Vermoeidheid hoort dus bij het bestaan als wielrenner. Bij bloktrainingen bouw je wekenlang de vermoeidheid op, om daarna gebruik te maken van de supercompensatie door rust in te bouwen.



Het gevaarlijke is dat een renner ook oververmoeid kan raken. Dit gebeurt na een periode waarin op een te hoge intensiteit en volume is getraind voor een langere periode. Dit verschijnsel noemen we ook overtraining. Het lichaam krijgt te weinig mogelijkheden om te herstellen en dat kan resulteren in een burn out.

Oorzaken vermoeidheid

Vermoeidheidsklachten kunnen ook komen door zwaar lichamelijk werk, mentale problemen en slechte slaap. Professionele wielrenners kunnen deze randvoorwaarden nagenoeg perfectioneren, iets wat een amateurrenner meestal niet kan. Of je nou student bent, veel werkt of ergens anders druk mee bent, het draagt bij aan je vermoeidheid. Hierdoor kan je minder trainen dan een prof, omdat het lichaam een grotere hoeveelheid vermoeidheid bevat zonder ook nog maar één trap te hebben gedaan.



Bekijk daarom je eigen situatie goed en bepaal op basis daarvan wat jouw volume en intensiteit per week maximaal kan zijn. Trek hierbij niet te veel aan van anderen die meer kunnen trainen door verlichtende omstandigheden.

Vermoeidheidsklachten kan worden tegengegaan door meer voor de sport te leven en herstel te bevorderen. Meer daarover lees je in dit artikel.