Prestatietochten

Prestatietochten zijn vaak van lange duur. Meestal van rond de 100 km en soms zelfs meer. De Amstel Gold Race is, samen met Limburgs mooiste, een van de grootste prestatietochten van Nederland. Hieraan doen duizenden deelnemers mee. Vaak doen aan deze tochten renners mee die later in het jaar meedoen aan de Alpe d’HuZes. Tijdens trainingen in Limburg leer je namelijk goed de basis van het klimmen. Staan, zitten, Staan. Drinken en eten tijdens een beklimming. Dit kan allemaal geoefend worden in deze regio.

Voor deze dagen raden wij aan om te gaan stapelen. Dit is het verhogen van de (volkoren) koolhydraatinname in de twee dagen voor het evenement. Ook tijdens de rit heeft het lichaam genoeg brandstof nodig om op niveau te kunnen blijven fietsen. Lees hierover meer op de pagina over voeding.


Tijdens de dag mak je veel gebruik van je getrainde uithoudingsvermogen om de tocht tot een goed einde te brengen. Dit valt te trainen in de maanden voor het evenement door middel van korte en langere intervallen, met de nadruk op de langere. Neem in de laatste weken meer rust op in je trainingsschema om fris en in vorm aan de start te verschijnen. Voor meer informatie kan je hiervoor terecht op de pagina over tapering.

Alpe d’HuZes

Dit fantastische evenement staat elk jaar begin juni op het programma. Ik heb zelf meegedaan aan de Alpe d’HuZes en deel graag mijn ervaringen over hoe je het beste aan de start kan staan.



Naast uithoudingsvermogen en wattage is het net zo belangrijk om op je gewicht te letten. Veel renners kunnen allemaal voor langere tijd 200 watt trappen. Genoeg om makkelijk boven te komen. Er is één grote maar: gewicht. Op een klim heb je last van de zwaartekracht en ga je langzamer dan op het vlakke. Hoe zwaarder je weegt, hoe moeilijker je het bergop hebt. Bergop wordt het wattage daarom uitgedrukt in wattage per kilogram. Renners met dezelfde waarde rijden ongeveer in dezelfde tijd naar boven.

Wattage/kg

Een renner van 75 kg die 200 watt trapt, is in ongeveer 1.17 uur boven op de Alpe. Iemand die 85 kg weegt doet er ongeveer 1.26 over. Bijna 10 minuten verschil! Dat is enorm. Vandaar dat klassementsrenners in de Tour de France op elke gram letten. Een bidon (500 gram) scheelt al 30 seconden op de Alpe. Niet dat je zonder bidon moet gaan rijden, maar het is wel verstandig om op je gewicht te laten in de maanden richten de Alpe d’HuZes. Probeer eens iets minder koolhydraten in te nemen en meer eiwitten. In Herbalife heb ik hierbij de voeding gevonden die mij hierbij automatisch helpt. Meer staat beschreven op de pagina over voeding.